Snorkelen

3 augustus 2018 - Nusa Lembongan, Indonesië

We werden om 8.20 verwacht bij de boot. We waren een beetje door onze wekker heengeslapen waardoor we om 8.05 snel alle spullen aan het pakken waren. De man van het guesthouse klopte al op de deur en vroeg of we nog ontbijt wilden voor we gingen. Binnen korte tijd stonden er pannenkoeken voor onze neus. We aten deze snel op waarna we naar de buren gingen vanuit waar de trip blijkbaar startte.

Ze waren nog bezig met wat uitleg over de manta rog en welke route we zouden varen. Daarna mochten we de boot op. Omdat wij als laatste waren hadden we een mooi plekje naast de kapitein. De boottocht naar de eerste plek was vrij heftig. De golven waren hoog en een aantal keer kregen we een flinke plons water over ons heen. Ondertussen werden flippers en snorkels uitgedeeld.

Er werd gezocht naar een plek waar het niet te druk was met andere snorkelaars, maar waar wel donkere vlekken in het water zichtbaar waren. Dit was snel gevonden. Daarna werden we gesommeerd het water in te springen. Ik had er zin in en was als een van de eerste de boot uit. De zee was niet heel diep en kleine visjes zwommen onder ons door. Daarna floot de kapitein en wees naar een plek in het water. Twee grote mantaroggen van wel 4 meter groot zwommen op een aantal meter afstand van ons af. Heel erg mooi! Een paar minuten later zagen we er nog een aantal. Vervolgens gingen we weer met zn allen de boot op.

De volgende plek heette cristal bay. Hier was ontzettend helder water en mooi koraal. Kleine visjes zwommen vlak langs ons. Toen we de boot op kwamen zag ik dat iemand op mijn plaats zat. Blijkbaar had hij een zakje nodig omdat hij de boottocht wat heftig vond. Per toeval had ik de olie bij die ik heb aangeboden.

Punt nummer 3 bestond uit boedhabeelden op de zeebodem. Hier hebben we een kwartier rondgezwommen tussen de beelden en gekleurde visjes.

Bij het laatste punt sprong de kapitein zelf het water in. Er stond een sterke stroming waardoor we niet hoefden te zwemmen. De man 'zwom' voorop met een soort vlag zodat we hem niet kwijt konden raken. Onder ons was prachtig koraal te zien en grote scholen met verschillende vissen. Op de weg terug naar het strand wees de kapitein om dolfijnen die door het water sprongen.

Bij ons hotel hebben we gedouched en daarna weer een kaartspelletje gedaan met de kleinzoon van negen. Vervolgens hebben we nog een strandwandeling gemaakt waarbij hij al snel een hele verzameling met mooie schelpen bij zich had. Hij wees op zeesterren en krabben.

Verder hebben we wat gerelaxed, gelezen en gekletst met de eigenaar. De boottocht voor morgen is geregeld naar nusa penida. Nog maar een week vakantie!

1. Koos:
    3 augustus 2018
    Ja Ja Nog een weekje,haal er uit wat er nog in zit.
    Ik denk dat het snorkelen een van de mooiste dingen zijn die jullie meegemaakt hebben.
    Het idee boedhabeelden op de zeebodem.
    En al die visjes en mantaroggen geweldig.
    Geniet er nog van.
    Liefs Oma Koosje
  2. Ben weemers:
    3 augustus 2018
    vliegen, scooter rijden, zwemmen, snorkelen, fietsen, met de boot, met de taxi, klimmen,
    en niet te vergeten ,lekker eten ! ,het houd niet op bij jullie, wat een vakantie !.
    roggen die vloggen , vissen die ……….,verzopen boeda,s ,je houd het niet voor mogelijk.
    wat staat er de laatste week nog te gebeuren ? para sailen ,bungie dumpen, krater klauteren , diep zee duiken, ik noem maar wat ,misschien nog achteruit zwemmen,
    geniet nog van de laatste dagen , grt.