Kookklas

7 augustus 2018 - Ubud, Indonesië

De nacht was wederom kort. Gisterenavond nog kort geschrokken van een kleine beving die hier voelbaar was. We zijn best alert op geluiden en trillingen die er zijn.
Omdat ik vroeg wakker was kon ik mooi op tijd richting casa luna voor de kook klas die ik had gepland!

Ik heb even gewacht bij het restaurant. Toen we compleet waren (Het was een behoorlijke groep) gingen we op weg naar de markt. Zoals alle Aziatische markten was ook deze vol, druk, glibberig en geurig. We kregen uitleg over veel verschillende ingrediënten en hoe deze te gebruiken zijn. Op iedere hoek zaten vrouwen met grote manden vol kleurrijke bloemen die ze verkochten om te offeren. Het viel op dat er ontzettend veel groene groenten werden verkocht. Er zou een helende werking in de groene kleur van de groenten aanwezig zijn.

Na een rondje op de markt liepen we met de hele groep naar een plek waar de kook cursus plaats zou vinden. Er stond een hele lange tafel waar we eerst plaats namen. We werden verwend met allerlei lekkere hapjes op basis van rijst. Een soort havermoutpap van rijst met kokosmelk en pepertjes, pannenkoekjes met kokos en palmsuiker, gado gado. Teveel om op te noemen!

Daarna mochten we zelf aan de slag. We kregen uitleg over alle ingrediënten die er gebruikt werden. In ieder geval heel veel knoflook, Aziatische sjalotten en pepers. Daarnaast korianderzaad, De pepers zijn niet zo pittig. Ze werden toeristenpepers genoemd om deze reden. Na het nodige hak en snij werk, werd er een platte vijzel op tafel gezet. We maakten boemboes voor twee verschillende curries. Deze werden gebakken in eigengemaakte kokosolie met tempeh, tofoe en kokosmelk.

Vervolgens hebben we verschillende salades gemaakt met kokos, een gebakken sambal en een rauwe sambal. Nadat de gerechten klaar waren werd er een enorme schaal met rijst op tafel gezet. Het feest kon beginnen! De smaken waren overheerlijk. Ondanks mijn goed gevulde maag ben ik nog een keer teruggelopen om op te scheppen. Als toetje waren er pandanpannekoeken gevuld met kokos en kokossuiker. Ik moest bijna terug naar het guesthouse rollen met mijn volle maag!

Smiddags heb ik nog een Balinese massage genomen. Dit heeft me heel goed gedaan. Daarna zijn we voor ons laatste avondmaal (in ubud) gegaan. Deze viel helaas een beetje tegen in vergelijking met wat ik vanmiddag heb gegeten.

Morgen gaan we Bali alweer verlaten!

Ps: omdat olmo niet mee wilde naar de kook cursus, heeft hij alleen ontbeten en hardgelopen. Dat moest ik van hem erbij zetten.
Pps: als ik mijn geleerde vaardigheden in de praktijk breng hoop ik dat de racekak wel meevalt.

1. Anneke:
    7 augustus 2018
    Hoi. Ja, ik snap dat je nog altijd schrikt van elke trilling die je voelt. Als ik op de app kijk zie ik ook dat er nog redelijk wat naschokken zijn geweest. Gelukkig zaten jullie niet op Lombok. Tis daar echt een ravage. Wel sneu voor de mensen die daar wonen en op vakantie zijn.
    Die maaltijd, daar verheugen we ons natuurlijk ontzettend op. Dus dat wordt elke zaterdag naar de Woenselse markt om ingrediënten te kopen.
    Geniet nog van de volgende dagen.
    liefs
  2. Gerard van Glabbeek:
    7 augustus 2018
    Het is qua eten behelpen. Of niet Olmo 🤭. Ik zie dat jullie nog steeds genieten ondanks de alertheid. Tot gauw, Gerard.
  3. Koos:
    Lieve Linda en Olmo
    Leuke foto`s en het lijkt heel lekker.
    Sorry dat ik het zeg maar ik ben blij dat jullie Bali gaan verlaten.
    Geniet nog maar een paar dagen in Singapore, en dan kom maar gauw naar huis.
    Zo Oma Koosje heeft gesproken,en zo is dat.Dikke knuffels xxxxxxxxxxxxxxxx
  4. Greet:
    7 augustus 2018
    Goed bezig geweest vandaag Linda gekookt heerlijk gegeten tot je buikje rond is en als toegift een Balinese massage. Wat wil je nog meer.
    Ondanks dat is het toch beter om Bali te verlaten het is toch spannend met al die schokken die jullie af en toe nog voelen.
    Wens jullie nog enkele mooie dagen in Singapore.
    Gr Greet.
  5. Tessa:
    7 augustus 2018
    Klinkt heel erg goed, die kookkunsten gaan nog wel van pas komen. Volgend kerstdiner in Balinese stijl?
    Nog een paar dagen en dan is de vakantie alweer voorbij. Jullie zullen wel met gemengde gevoelens terug naar huis komen. In ieder geval weer genoeg meegemaakt!

Liefs
    ( en ook een knuffel van siepie en Guusje)
  6. Ben:
    7 augustus 2018
    Iedereen geweest ,dan ben ik aan de beurt. Allereerst wil ik zeggen dat ik jullie bewonder.
    Want volgens mij zijn jullie zover als mogelijk is ,redelijk relaxt . Je kon nog de moed opbrengen voor een kookcursus ,voor het zelfde geld had je gezegt ,van mij hoeft t niet meer. En Olmo die loopt z'n hoofd wel leeg ,en die wacht jou kookkwaliteit wel af.
    Trouwens het eten ziet er leuk gekleurd uit ,als ik dan hier de zuurkoolstampot zie of de wortelen stamp ,dan is dat maar saai ,wat kleur betreft . Nou de grt.en houd je taai.